طرح زباله صفر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. طرح زباله صفر

طرح زباله صفر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. طرح زباله صفر

زباله صفر یعنی طراحی و مدیریت محصولات و فرآیندها برای کاهش حجم زباله و به صفر رساندن آنها به گونه های که بتوان همه منابع را حفظ و بازیابی کرد و از سوزاندن و یا دفع آنها جلوگیری نمود. اجرای این طرح ،ایجاد زباله هایی را که ممکن است برای آب، هوا، خاک و موجودات زمین تهدیدی باشد از بین می برد.

طرح زباله صفر یک هدف، یک فرایند، یک روش تفکر عمیق در خصوص منابع به ما می دهد. هدفی نو در جهت بهبود نحوه زندگی بشر و کاهش آسیب های زیست محیطی. گرچه در ابتدای راه زباله ها را تا حدود قابل توجهی کاهش می دهیم اما در نهایت بدنبال به صفر رساندن میزان منابعی هستیم که جهت دفن ارسال یا سوزانده می شوند. بسیاری از زباله ها قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند. هدف دیگر این طرح کاهش استفاده از محصولات یکبار مصرف و کاهش ضایعات می باشد.

متاسفانه امکانات تصفیه و بازیافت مجدد زباله ها در همه کشور ها فراهم نمی باشد و برخی از انسان ها در سراسر دنیا به جمع آوری و فروش محصولات و مواد دور ریختنی می پردازند این در حال است که با سازماندهی جامع و آموزش های همه جانبه می توان فرهنگ سازی مناسب در جهت به حداقل رساندن ضایعات و بازیافت آنها داشته باشیم. از این رو لازم است علاوه بر ارگان های دولتی، شهروندان، همه مشاغل و تولیدکنندگان نیز نقش خود را در به حداقل رساندن ضایعات و طراحی محصولات برای آینده درک و اجرا کنند.

 

  • تمرکز بر تغییر ساختار سیستم تولید و توزیع برای جلوگیری از تولید زباله در وهله اول
  • امکان تغیر نگرش در طراحی محصولات و خدمات بدون ضایعات
  • جلوگیری از ایجاد زباله دفعی بجای مدیریت زباله های دفعی
  • تبدیل و ایجاد مشاغل از منابع دوریختنی
  • پشتیبانی از توسعه پایدار اقتصادی
  • احیای جریان پر جنب و جوش طبیعت با کاهش زباله

 

1) طراحی مجدد محصولات و بسته بندی ها

به حداقل رساندن استفاده از منایع طبیعی،آب و انرژی ؛ استفاده از  بسته بندی های قابل بازیافت و بودن مواد سمی و مخرب محیط زیست.

2) ایجاد مسئولیت پذیری تولیدکنندگان

زباله صفر تولیدکنندگان را موظف می دارد تا از مواد و محصولاتی استفاده کنند که قابلیت بازگشت به طبیعت و چرخه بازیافت را داشته باشد. در واقع بجای چاره اندیشی در هنگام دفع به فکر جاره اندیشه در تولید است.

3) سرمایه گذاری زیرساختی

سرمایه گذاری در روش های بازیابی منابع جدید به جای استفاده از مالیات برای خرید تکنولوژی و پر نمودن زمین با محصولات مضر زباله ها

4)بهره وری اقتصادی

تولید کنندگان به دلیل وجود مالیات های محصولات طبیعی ، گرانتر بودن انها به دنبال جایگزین کردن محصولاتی با قیمت های کمتر و راه های کسب آسانتر می باشند بنابراین لازم است در سیستم مالیات این محصولات تغییر نگرش داده شود اما آنچه مواد قابل بازیافت و طبیعی برای تولیدکنندگان فراهم می کند کاهش هزینه های دفع محصولت غیر قابل بازیافت، کاهش اثرات زیست محیطی و بهداشتی است که آن را به یک انتخاب منقطی و اقتصادی تبدیل می کند.

5)ایجاد شغل

فارغ از اثرات زیست محیطی و طبیعی و بهداشتی که سوزاندنو دفن کردن زباله ها به همراه دارد بر طبق تحقیقات تفکیک زباله ها و پردازش آنها به مواد بازیافتی به تنهایی 10 برابر شغل بیشتری نسبت به سوزاندن و دفن کردن زباله ها ایجاد می کند.

نپذیرفتن (Refuse):

از جمع کردن هرچیز اضافی در خانه جلوگیری کنید. از هر وسیله‌ای در حد نیاز خود تهیه نمایید.

کاستن (Reduce)

فرقی ندارد چه در موادغذایی و چه در لباس و یا وسایل دیگر، مصرف خود را کاهش دهید.

باز استفاده(Reuse)

با یک راه‌حل برای استفاده مجدد از وسایل ، دوباره از آنها استفاده و عمر آنها را افزایش دهید.

بازیافت (Recycle)

آنچه که دیگر کاربرد ندارد را بازیافت و از خرید موادی که قابل بازیافت نیستند خودداری نمایید.

کمپوست کنید (Rot)

موادی مانند میوه‌ها و مواد غذایی که قابل پوسیده شدن هستند را می‌توانید تبدیل یه کمپوست کنید.

فهرست